Dat heeft Z24.nl vastgesteld.
Inloggen op de DSB-site voor internetbankieren was maandagmorgen 12 oktober
via de officiële toegang van de website niet mogelijk. DSB Bank blokkeerde
de link naar het internetbankier-systeem.
Echter, wie direct de link van de inlogpagina voor internetbankieren
gebruikte, kreeg wel toegang tot zijn rekening. Het gaat om de volgende
link: https://www.secure.dsbbank.nl/DSBRetailFrontEnd/dsb_login.html.
Het bleek vervolgens ook mogelijk een transactie in werking te stellen. Het
DSB-internetsysteem meldde dat spaargeld was afgeschreven, stelde Z24 vast.
DSB Bank wilde maandagochtend 12 oktober niet zeggen of klanten bij hun geld
kunnen. Op de vraag van Z24 maandagochtend of klanten bij hun geld konden,
gooide woordvoerder Klaas Wilting de hoorn op de haak.
Later op de ochtend, rond 11 uur, was ook via bovenstaande link geld overmaken
niet direct mogelijk. Klanten kregen een melding dat de wachttijd was
opgelopen tot meer dan 15 minuten en werden in een wachtrij gezet.
Internetblokkade
Donderdag 1 oktober vloog de internetsite er ook al uit. Dat gebeurde na een
oproep van Pieter Lakeman, voorzitter van Stichting Hypotheekleed. Lakeman
riep klanten van DSB op hun geld van spaarrekeningen te halen.
Lakeman hoopt dat gedupeerden die zich bij hem hebben aangesloten hun geld
makkelijker terug krijgen als de bank failliet gaat.
Van rekeningen gehaald
Naar schatting 60 miljoen euro werd daadwerkelijk van de rekeningen gehaald.
DSB ontkende overigens dat het systeem eruit lag vanwege de toestroom van
klanten, maar zei dat hackers de site onklaar hadden gemaakt.
Later was de bank weer bereikbaar.
Lees ook:
Analyse:
Overname DSB beter dan faillissement
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl